تبلیغات شاپینگ (Shopping ads) یکی از محبوب ترین کمپین های تبلیغاتی در گوگل است که استفاده از آن، به لطف سرویس مرچنت گوگل (Google Merchant Center) آسان و آسوده شده است. این سرویس به صاحبان فروشگاههای اینترنتی اجازه میدهد تا در کوتاه ترین و سریع ترین زمان ممکن، محصولات خود را در معرض دید افراد قرار بدهند و آنها را به فروش برسانند.
سرویس مرچنت گوگل یا Google Merchant Center راهی برای تبلیغات و افزایش میزان فروش سریع و آسان از طریق پلتفرم اینترنتی گوگل میباشد. اما سرویس گوگل مرچنت سنتر دقیقاً چیست؟ برای استفاده از سرویس Google Merchant و تبلیغات شاپینگ چه کار باید بکنیم؟
در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر با سرویس تبلیغات شاپینگ در گوگل آشنا شوید.
سرویس Google Merchant Center چیست؟
مرچنت سرویس نوعی تبلیغ در فضای گوگل است که به شما اجازه میدهد تا محصولات فروشگاهی خودتان را، در معرض دید کاربرانی قرار دهید که به دنبال محصولات مشابه با آن هستند. این سرویس اجازه میدهد تا صاحبان فروشگاههای اینترنتی محصولاتشان را در اولین رده نتایج جستجوی گوگل قرار بدهند تا بتوانند مشتریان مورد نظرشان را تنها از یک سرچ ساده در گوگل، پیدا کنند.
گوگل مرچنت سنتر یک پلتفرم رایگان است که به صاحبان کسب و کارهای آنلاین کمک می کند تا محصولات خود را در نتایج جستجو، نقشه ها، یوتیوب و سایر محصولات گوگل نمایش دهند.
به عبارت دیگر، گوگل مرچنت سنتر به شما کمک می کند تا محصولات خود را در معرض دید بیشتر کاربران قرار دهید و فروش خود را افزایش دهید.
در واقع اینطور بگوییم که سرویس گوگل مرچنت سنتر (Google Merchant Center)، یک سرویس آنلاین برای مدیریت فروشگاههای اینترنتی است که به صاحبان کسب و کارها اجازه میدهد با وارد کردن اطلاعات محصولاتشان در اکانت Google Merchan؛ محصول مورد نظرشان را در گوگل تبلیغ کنند.
به عنوان مثال اگر قصد خرید کفش نایک را داشته باشید و تنها کلمه nike را در گوگل سرچ کنید، با نتیجه زیر مواجه میشوید.
به یاد داشته باشید که این سرویس با آدرسهای آی پی ایران قابل مشاهده نبوده و اگر میخواهید محصولات Google Merchant Service را مشاهده کنید، بایستی از فیلتر شکن استفاده کنید.
سرویس Google Merchant Service چطور کار میکند؟
نحوه عملکرد گوگل مرچنت سنتر به این صورت است که بعد از تبلیغ و نمایش محصول شما در صفحه اول گوگل، به ازای هر کلیکی که مشتریان بر روی محصول میکنند هزینهای از حساب کاربری شما کم میکند. اما در مقابل علاوه بر افزایش تعداد ورودی ها و نرخ کلیک صفحات، منجر به افزایش فروش محصولات شما نیز میشوند.
در واقع نحوه عملکرد گوگل مرچنت سنتر طی ۳ مرحله زیر میتواند اتفاق بیفتد:
- اضافه کردن محصولات به Google Merchant Service
اگر از پلتفرم های بزرگ تجارت الکترونیک مانند Shopify یا BigCommerce استفاده میکنید، میتوانید فروشگاه خودتان را به آن متصل کنید تا به طور خودکار محصولات را در سرویس گوگل مرچنت اضافه کنید.
- مشاهده محصولات به صورت رایگان در برگه خرید گوگل:
زمانی که مشتری به طور مستقیم نام شرکت یا محصول شما را در گوگل جستجو میکند، ممکن است محصولات شما بر روی صفحات گوگل یا برنامههایی مانند گوگل مپ یا یوتیوب به نمایش در بیاید.
- اقدام مشتریان به خرید محصولات شما:
گوگل مشتریانی را که بر روی محصول شما کلیک میکنند را، به طور مستقیم به صفحه وبسایت محصولات شما هدایت میکند. به همین راحتی مشتریان از طریق یک جستجوی ساده با محصول شما آشنا شده و در صورت نیاز، اقدام به خرید خواهند کرد.
مزایای کار با سرویس تبلیغات گوگل
مهم ترین مزیت کمپین های تبلیغاتی گوگل یا همان shopping ads، جذابیت بصری برای مشتریان است. در واقع اینکه کاربران بتوانند قبل از ورود به سایت محصولات را ببینند و با ویژگیهای آنها آشنا شوند، میتواند در جلب رضایت مشتریان تاثیر بسزایی داشته باشد.
به علاوه کمپینهای تبلیغاتی میتوانند در افزایش ترافیک طبیعی سایت و بالا بردن نرخ کلیک در سایت موثر باشند.
از دیگر مزایای سرویس google merchant center عبارتند از:
- وجود تنوع در محصولات و انتخاب بهتر مشتریان
- مدیریت فروش آنلاین و اکانت shopping
- حضور گسترده و فعال در گوگل
- بهبود سئوی سایت
راهنمای ساخت اکانت در Google Merchant Center
راه اندازی سرویس Google Merchant
۱- قدم اول: ورود به سایت
برای شروع، ابتدا بایستی وارد صفحه Google Merchant Center شوید. سپس بر روی دکمه Sign Up For Free کلیک کنید.
۲- قدم دوم: پاسخ دادن به سوالات گوگل
در قدم دوم بایستی به سوالاتی که این سرویس از شما در خصوص کسب و کار و بیزنس شما میپرسد، پاسخ بدهید. به عنوان مثال، یکی از سوالاتی که از شما میپرسد این است که “آیا محصولات خود را به صورت آنلاین میفروشید؟” همچنین از شما میپرسد که “آیا فروشگاهی حضوری دارید؟”
اما چرا سرویس مرچنت چنین سوالاتی از شما میپرسد؟ چرا که این پلتفرم بستری اختصاصی برای مدیریت و تبلیغات فروشگاه های اینترنتی شما میباشد.
با توجه به پاسخی که به هر کدام از این سوالات میدهید، گوگل جزئیات بیشتری را از شما میخواهد. بر فرض اگر پاسخ شما به برخورداری از فروشگاه آنلاین “بله” باشد؛ از شما آدرس سایتتان را میخواهد. همچنین اگر پاسخ به سوال برخورداری از فروشگاه حضوری “خیر” باشد، از شما میخواهد تا یک بیزنس پروفایل (Business Profile) بسازید و محصولاتتان را در گوگل به صورت رایگان به اشتراک بگذارید.
۳- قدم سوم: وارد کردن اطلاعات و مشخصات فروشگاه اینترنتی
اگر حین پاسخ دادن به سوالات گذشته گفته باشید که فروشگاهی اینترنتی دارید، بعد از وارد کردن آدرس سایت؛ حالا باید مشخصات فروشگاه و یا شرکت خودتان را در سرویس Merchant گوگل ثبت کنید. این مشخصات شامل نام شرکت، کشوری که شرکت در آن ثبت شده، آدرس و شماره تلفن دقیق و … میباشد.
۴- قدم چهارم: اتصال اکانت google Merchant Center به وبسایت
بعد از اتمام ساخت اکانت Google Merchant Center لازم است تا آن را به وبسایت خودتان متصل کنید. برای این کار باید بر روی گزینه Correct The Problem در گوشه سمت راست مطابق با تصویر زیر، کلیک کنید.
۵- قدم پنجم: وارد کردن آدرس سایت همراه پروتکل https
در صفحهای که رو به روی شما قرار دارد، باکسی برای وارد کردن آدرس وبسایت را مشاهده میکنید. دقت داشته باشید که حتماً از پروتکل https برای وارد کردن آدرس وبسایت خودتان استفاده کنید.
۶- قدم ششم: اتصال نهایی اکانت گوگل مرچنت سنتر به وبسایت
سپس 3 راه پیش روی شما قرار میگیرد تا بتوانید به کمک آنها، اکانت مرچنت سرویس خود را به وبسایتتان متصل کنید. این سه راه پیشنهادی عبارتند از:
- اتصال به کمک اضافه کردن کد HTML به تگ Head سایت
- اتصال به کمک گوگل تگ منیجر
- اتصال به کمک گوگل آنالیتیکس
بعد از آنکه ساخت اکانت و اتصال آن به وبسایت به پایان رسید، نوبت به تعریف محصولات در سرویس گوگل مرچنت میرسد.
معرفی محصول در اکانت Google Merchant Center
برای تعریف محصولات بایستی وارد پنل Product شوید و بر روی Add Product کلیک کنید. صفحهای که در این مرحله برای شما باز میشود، اطلاعات کاملی نظیر موارد زیر را از شما میخواهید:
- لینک صفحه محصول
- وضعیت موجودی
- عنوان محصول
- لینک عکس
- برند و مارک
- قیمت
دقت داشته باشید که نیازی نیست تمامی این اطلاعات را وارد کنید. تنها کافیست تا موارد ستاره دار را که برای گوگل مهم هستند، به دقت پر شوند.
مجموعه سئوسازی، راه حلی مدرن برای دیده شدن در فضای مجازی
مجموعه سئوسازی در تلاش است تا با ارائه خدمات سئو، تبلیغات در فشضای مجازی و برندینگ حرفهای، در راستای جذب مشتریان و بهبود وضعیت سئوی وبسایت شما فعالیت میکند. تیم سئو سازی نیاز اصلی و حیاتی برندها و شرکتهایی است که در راستای ارائه خدمات و فروش محصولات تلاش میکنند. از لین رو به کمک تیم حرفه ای و متخصص خود، همواره در راستای ارائه راه حل های مدرن و منحصر به فرد؛ برای دیده شدن بهتر و موثرتر در فضای مجازی و اینترنت میباشد.